28 lutego 2017

Turbosprężarka hybrydowa, regeneracja turbosprężarek, modyfikacje turbin

Turbosprężarka – maszyna wirnikowa składająca się z turbiny i sprężarki osadzonych na wspólnym wale. Służy do doładowania silnika spalinowego albo kotła parowego Turbina jest zasilana spalinami z silnika, a sprężone powietrze przez sprężarkę zasila silnik. Turbosprężarka zwiększa sprawność i moc silnika przez wtłoczenie dodatkowego powietrza do komory spalania. Ta poprawa osiągów względem silnika wolnossącego wynika z tego, że sprężarka jest w stanie podać więcej powietrza (co umożliwia podanie większej ilości paliwa) do komory spalania niż jest to w stanie zrobić ciśnienie atmosferyczne.

Czym jest turbosprężarka hybrydowa?

Turbosprężarka hybrydowa to typowa turbosprężarka, w której dokonano pewnych modyfikacji dla uzyskania właściwości i parametrów nieosiągalnych dla standardowych podzespołów. Turbiny, w których nie wprowadzono żadnych zmian, zazwyczaj muszą stanowić złoty środek pomiędzy czasem reakcji na wciśnięcie pedału gazu, a sprawnością przy wysokich obrotach. Wyczynowe silniki muszą łączyć w sobie obie te cechy, dlatego właśnie na ich potrzeby w specjalistycznych zakładach tworzy się turbosprężarki hybrydowe. Są to urządzenia przeznaczone typowo pod sportowe osiągi, ponieważ poprzez wprowadzone w nich modyfikacje są one znacznie mniej trwałe i niezbyt dobrze nadają się do pojazdów, których głównym przeznaczeniem jest transport osób z punktu A do B.

W jaki sposób wykonuje się turbosprężarki hybrydowe?

Turbosprężarka hybrydowa najczęściej powstaje poprzez połączenie części dwóch turbosprężarek o różnych rozmiarach. Pierwsza, czyli odpowiedzialna za przepływ powietrza, pochodzi z większej turbiny, aby zapewnić odpowiednio duży przepływ powietrza.Druga część jest mniejsza, jednak przetacza się jej wnętrze i zakłada większy wirnik, aby przy większym ciśnieniu spalin moc urządzenia była wystarczająca do zapewnienia właściwych obrotów i wystarczającej dawki powietrza dla cylindrów.

Zalety turbosprężarki hybrydowej

największą korzyścią jest szybka reakcja silnika na wciśnięcie pedału gazu, przy jednoczesnym zachowaniu dużego przepływu powietrza na wysokich obrotach. Najczęściej pasuje w miejsce standardowego turbo, dlatego nie trzeba wprowadzać dodatkowych zmian w komorze silnika. Jej zastosowanie często nie wymaga także wymiany kolektora dolotowego oraz układu wydechowego (choć w niektórych przypadkach jest to konieczne). Jest to zatem świetna opcja, aby poprawić osiągi bez dużych i kosztownych zmian w samochodzie.

 

Zajmujemy się  modyfikacją standardowej turbiny w turbosprężarkę hybrydową